ŽASNUTÍ V POKOŘE
Ivo Osolsobě,
Divadelní revue 3/2002
Asi před deseti lety vyšla kniha, jejíž podtitul je lépe neuvádět, čistě jen z obav, abychom svrchní tóny svého chvalozpěvu přece jen nepřepískli. Tu knihu napsal Howard Gardner, profesor kognitivní psychologie, psychologie poznání, na Harvardově univerzitě, a podrobil v ní anatomii - a zčásti i vivisekci - dost nahodilý výběr "exemplárních tvůrců" vědeckých i uměleckých. Výběr zahrnoval Sigismunda Freuda, Alberta Einsteina, Pabla Picassa, Igora Stravinského, T. S. Eliota, Marthu Grahamovou - a jednoho dalšího tvořivého ducha mimo tyto kategorie, i když v kategorii doufejme nejdůležitější - Mahátmu Gándhího. Pochopitelně, že autor, uzoučce omezen svým harvardským rozhledem, a koneckonců i svou jazykovou nedostatečností, Jiřího Suchého mezi své anatomické preparáty nezařadil. Rozhodně by se nebyl mýlil, kdyby tak byl učinil. Všechny ty rysy "exemplárních tvůrců", které tu profesor Gardner vypočítává, se totiž skvěle rýmují s naším laudatio. Spokojme se však s jedním jediným, charakteristickým bez výjimky pro všecky, s rysem, kterému profesor Gardner říká childlike vision, schopnost vidět skutečnost očima dítěte.6 "Exemplární tvůrci" totiž, všichni do jednoho, čerpají inspiraci ze své schopnosti vidět svůj obor - doslova, i když otrocky citováno - s intelektuální nevinností, tedy řekněme s intelektuální nezatížeností. Sám Einstein, abychom volili případ intelektuálního tvůrce nejtěžšího kalibru, přišel na svou teorii relativity dík tomu, že si dokázal přímo dětinsky naivně pohrát s dvěma pojmy dosud považovanými za nejstrašlivější intelektuální zaklínadla vůbec, pojmy prostoru a času.
Už dávno víme, že ono dětské, naivní vidění je přímo definiční vlastností poezie. Poezie je například všechno, čemu se smějí děti, definuje poezii Jiří Suchý. Právě tak už dávno víme, že naivní poezie je poezie vyšší než poezie reflexivní. Že i naivní poezie může být při vší naivitě reflexivní, a reflexivní vší svou reflexí, ba právě jí a v ní, zlatě naivní, to nám objevil až Jiří Suchý. A to, že ono naivní, umíněně poetické dětské vidění je samým základem všech objevů, to si potvrzujeme neustále. Je takřka rouhavé připomínat právě na této škole, že podobně jako Einstein zrelativizoval kdysi pojmy prostoru a času, zrelativizoval i Jiří Suchý - na samém začátku své divadelní, co divadelní: herecké dráhy další mocné zaklínadlo, ba přímo statický kalkul, na kterém do té doby spočíval skálopevný základ divadelního školství, sám pojem profesionalismu. Se svou odzbrojující, dětskou upřímností přiznávající se k vlastnímu umění i neumění - a v tom je kořen všeho - přinutil všechny praktiky i teoretiky promyslet znova a hlouběji samy fundamenty jejich, svého, našeho oboru. Nepouštějme se už do žádných sofismat a poslyšme jen myšlenku Jiřího Suchého samého, když se k téže věci nejnověji vrátil při letošním převzetí zvláštní ceny Thálie: Už to s tím naším divadlem je asi dost špatné, když došlo i na mne. Jako herec jsem schopen zahrát jedině tak sám sebe. Do světa divadla jsem nastoupil vlastně jako absolutní diletant a veškerá moje zásluha spočívala asi v tom, co šlo mimo mě. Dělal jsem pouze to, co mě těšilo, co mě bavilo, aniž bych s čímkoli kalkuloval. Asi jsem ale přece jen do divadelního dění u nás vnesl nějakej novej tón, protože jinak by se o Semaforu tolik nemluvilo a nepsalo. To jsem se ale dověděl až později, z hodnocení teoretiků - sám jsem o to neusiloval. Byla řada divadelníků, kteří přicházeli s nějakou novou koncepcí - já jenom chtěl být komikem, dělal jsem to, jak nejlíp jsem uměl, a zřejmě bezděčně jsem něco nového nakous. Buď jak buď - POZNÁVÁNÍ UMĚLECKÉ NEJVYŠŠÍ JEST POZNÁNÍ LIDSKÉ, zvláště pak, je-li i toto poznávání poznáváním samého poznávání, a navíc, šíří-li radost, zázračnou radost z poznávání. A taky POKORU nad velkou milostí, jež je nám dána tím vším, tímto poznáním i touto radostí... Což vše je případ, pokud jste to snad sami neuhodli, právě Jiřího Suchého. POZNÁMKY 1. Pro pořádek podávám tiskovou opravu: není pravda, že - jak se neoprávněně uvádí v "poněkud poopraveném", ve skutečnosti hrubě zkomoleném mottu našeho laudatia -, tedy není pravda že by Jiří Suchý někdy prohlásil, že ze všech písní nejradši má větu "nad jejich krásou žasnu v pokoře", jak se zpívá v jeho vlastní a Havlíkově písni Znám tolik písní.., nýbrž je pravda, že ze všech písní nejradši má větu Jednou jsi dole Jednou nahoře, tak, jak se zpívá v písni V & W & J Život je jen náhoda. 2. Poznávání umělecké: Masaryk si zde rafinovaně pohrál se slovesným videm, čímž nastražil past nejen budoucím překladatelům, ale i málo pozorným čtenářům, k nimž dlouho patřil i autor tohoto laudatia, ale už dávno před ním i Herben a Nejedlý. Citovaná věta skutečně počíná slovem poznávání a po něm teprve následuje slovo poznání. Dalo by se o tom, o těchto dvou slovech, napsat celá studie. Třeba jen o tom, jak špatně, to jest nepřesně ono místo citují ve svých monografiích Zdeněk Nejedlý a dokonce i Jan Herben. Nebo o tom, jak by asi ta dvě slova zněla v překladu do jazyků bez slovesného vidu, třeba do němčiny nebo do angličtiny. Nebo taky o tom, nenaznačuje-li se tím, že poznání, totiž poznávání umělecké je vlastně dvoufázové: napřed poznává tvůrce, pak svoje poznání předává svému publiku (o tom se ostatně Masaryk těsně předtím zmiňuje explicite, citátem z Longfellowa Next to being a great poet is the power of understanding one), a která z těch fází se tím asi míní (nejspíš obě). Ba dokonce i o tom, že v tom jediném slově, slově poznávání je, dost možná, zaklet celý circulus, nikoli viciosus, ale spíš virtuosus, ne tedy neřestný nýbrž ctnostný, totiž interpretační, kruh porozumění (realitě i umění), a s ním i celá hermenutika! 3. Masarykova socha zdobí prostranství před JAMU, kdysi (německým) gymnáziem, které navštěvoval Masaryk. Jiné Makovského sochy zdobí památník osvobození Brna, lidově "kachlák" (socha rudoarmějce) a nedaleko odtud zadní, "hereckou" fasádu Janáčkova divadla (sousoší bratří Mrštíků). O něm se kdysi, hned po odhalení nesla od úst k ústům pěkná jízlivost: "Toho Masaryka jsem poznal. Kdo je ten druhej?!!" 4. Kulturní aktivismus, Praha 1925, s. 90, kapitola "Česká věda". 5. Dodatečně jsem si vzpomněl, že jsem se už přiznal, dobrovolně dokonce ještě dřív, než kniha vyšla. Učinil jsem tak na stránkách časopisu G 74, Supraphonrevue, roč. 10, č. 11, v článku Má kniha, za kterýžto kravský název nemohu, protože si ho vymyslela redakce zmíněné propagační tiskoviny. Článek měl původně název Divadlo, které mluví, zpívá a tančí stejně jako kniha sama, redakce jej však - snad že byl dlouhý - zcela nemilosrdně škrtla, čím ovšem název propagovaného artiklu, onen název, za který vděčím právě Jiřímu Suchému, naprosto spolehlivě utajila. 6. Tatáž myšlenka se dá najít už v Masarykovi, dokonce přímo ve výše citovaném eseji. Masaryk ovšem nemluví o childlike vision, ale o nazíravosti geniálné, o které tvrdí, že je "zvláštním druhem poznání". My ostatní, řekněme normální lidé, poznáváme spíše "pamětí svou" a nikoli "nazíravostí smyslnou", vždyť "řekl bych skoro ... z uměleckého stanoviska je ... neštěstím, že máme paměť; pořád srovnáváme a mnohem více vidíme z paměti, než očima. [...] Zvláštní pak vlastností této nazíravosti geniálné zdá se býti, že se stejnou láskou obírá se [umělec, básník] vedle velkých předmětů, které nám zdají se býti nejcennějšími a nejdražšími, i těmi malými, nepatrnými věcmi." A přesně takové řekněme childlike vision, jen v jiných pojednáních, připisuje Masaryk i objeviteli vědeckému, který rovněž se dovede zadívat i do věcí nepatrných, totiž ne patrných ne-vědeckému oku! Vždyť celá chemie začala teprve poté, co obrátila pozornost k věcem tak ne-patrným, ba zanedbatelným jako voda či vzduch (takové dětinství!!), zatímco alchymie se po celou tu dobu věnovala věcem neskonale důležitějším jako např. zlatu! Tu shodu v názorech na obě tyto oblasti, na vědu stejně jako umění, lze rovněž přičíst Masarykovu anti-romantickému úsilí stále upozorňovat na důležitost nejen oněch ne-patrných věcí, ale i jím tolik zdůrazňované dobře dělané drobné práce, což jsou koneckonců tytéž věci, nad nimiž - o sto let později - ŽASNE V POKOŘE Jiří Suchý. Srv. William F. Allman, The Anatomy of Genius, U.S. News & World Report, Oct. 25, 1993, s. 56.