RESUMÉ
Jiří Suchý začínal svou hereckou a textařskou dráhu jako hudebník a s generačními spřízněnci cítil potřebu vyslovit se na větším prostoru. Ke generační výpovědi mu posloužilo divadlo, kde se poetika písňových textů Suchého naplno rozvinula, získala osobitost v kontextu tehdejší písničkové produkce. Přitom znamenala i několik proměn - nejzásadnější po smrti Jiřího Šlitra.
Poetiku nejvýrazněji určovaly a ovlivňovaly tyto faktory: kabaret svou improvizací, parodií, kupletem, zpěvem, tancem a snahou po vtipném zrcadlení doby; Osvobozené divadlo především svým přístupem k mateřskému jazyku; muzikál charakteristickým spojením prostředků činohry, opery a baletu v útvar s jednotným příběhem; rokenrol rytmičností , módností, švihem a hudební revoltou vůbec; naposledy groteska a biograf filmovou atmosférou, principy a gagy. Největší míra důležitosti připadá těmto vlivům, své však sehrály i další inspirace, například malířství, dadaismus, poetismus, Charles Chaplin, Laurel a Hardy, Ferenc Futurista, Vlasta Burian, Oldřich Nový ...
Snaha mládeže o vlastní výpověď přinesla založení dvou divadel: Divadla Na zábradlí a Semaforu. Obě vznikla ze zárodečné formy text-appealu a položila základ vlně malých divadel. Mnohé bylo natolik nové a netradiční, že divadelní kritika léta hledala cestu za objektivnějším hodnocením semaforských inscenací a za hodnocením Jiřího Suchého jako autora, jemuž se vlastní divadelní usilování rozštěpilo na směr muzikálového divadla (Kdyby tisíc klarinetů, Dobře placená procházka, Poslední štace, Kytice aj.) a na směr kabaretní (všechny Zuzany a všichni Jonášové).
Jiří Suchý se stal rovněž průkopníkem v knižním vydávání písňových textů , neboť jeho divadelní písničky se staly majetkem širokých posluchačských vrstev, protože přinesly na tehdejší dobu nezvyklou lyričnost, pohled na starosti individua, formální výpady a obsahovou novost. V jeho textech můžeme vystopovat tyto námětové oblasti
- náměty zvířecí
- náměty s různě modifikovanou láskou
- náměty divadelní
- náměty ostatní (příležitostné či zapříčiněné divadelní situací určité hry).
Texty nabízejí i třídění dle vztahu k uzavřeným životním a literárním celkům:
- okruh vztahující se k jazykové frázi, jazykové metafoře, jazykovému motivu
- okruh vztahující se k literatuře (bajka, balada, literární předlohy, moralismus)
- okruh vztahující se ke kulturně sociálním prostředím (kabarety, 20. léta, folklór, exotika, dětství. .. ).
Můžete prozradit
tematické okruhy vašeho tex tařského usilování, o něž usilujete vědomě?
To mohu. Po prvé by to byl okruh bourání konvence v textech, po druhé pokus o humor, ten se mi ale dostává i do písní vážných a lyrických, a za třetí motiv erotickej. (Jiří Suchý v rozhovoru s autorem, 18. 3. 1985.)
V jazyce Suchého veršů je nejnápadnější rytmus, zvukomalebnost a rým. Texty doslova vyžadují sounáležitost s hudbou. Jiří Suchý je typický oproti jiným textařům vypjatou spisovností výrazu a zjednodušující nenuceností jazyka běžně mluveného s prvky obecnými, hovorovými i slangovými. Tyto dva póly se prolínají a vytvářejí dva postupy autorova vyjadřování: významovou aktualizaci, vznikající neshodou nebo protikladem slov syntakticky spjatých, a řazení kontrastních výrazových prostředků vedle sebe.
Pomineme-li situační komiku, která je pravděpodobně zapříčiněna láskou ke grotesce a cirkusu, tvoří dominantu textů komika jazyková. Hojně frekventovaný je efekt založený na homonymii, dále prvek ironie, sebeironie, užití komicky příznakových příjmení, jmen a názvů. U rýmu je snad nejproduktivnějším typem užívání rýmové dvojice, kdy jeden člen upoutává na sebe pozornost svou nápadnou deformací nebo vykonstruovaností, popřípadě nářečním či cizím původem. Ke komickému účinu se vyu žívá i rýmový přesah, tzv. homonymní rým (Olda - Od Marolda), anebo kumulace rýmu. Rým skýtá taktéž možnosti nepříliš vídané a časté: např. mohou rýmové dvojice příslušet k různým slohovým vrstvám. O rýmu je možno říci, že právě on je hlavním iniciátorem slovních hříček u Suchého textů. Autor svou hravost rovněž uplatňuje v tvorbě písňové sloky či v přeskakování veršů z jedné oblasti do oblasti druhé (např. z oblasti reality do oblasti fikce).
Suchého poetika, způsob práce s jazykovým materiálem a snaha po nekonvenčním zobrazení - to vše se výrazně vymyká textařskému průměru a zajišťuje tak autorovi původnost, osobitost, jedinečnost, výjimečnost, ojedinělost, zkrátka prestižní místo v české textařské škole.