PODIVNÉ TAJEMSTVÍ KLAUNŮ (1987)
Zbyšek Malý, časopis Melodie 12/1987
Je večer, světla na Václavském náměstí vytvářejí zlatou šňůru fasád, voní podzim a listí v parcích se houfuje jako ptáci před odletem. V malé šatně divadla sedí ten, jehož jméno poznamenalo všechno tohle uvažování. Herec, klaun, textař, básník Jiří Suchý čeká prvou otázku.
Nedávno vyšla knižně vaše hra Nevěsta prodaná Kubovi a národní umělec Vladimír Mináč napsal v doslovu, že jste "uprostřed svých možností". Jaké to je být právě tam a co to pro autora znamená?
Před začátkem představení je v divadle rušno. Ale do šatny se hluk dostává jen obtížně. Snad je to tím, že ve stolku v druhé zásuvce odpočívá připravený "klobouk značky sláma". Dává svému majiteli křídla - o tom ještě bude řeč - ale současně nedovolí, abychom se dostali mimo svět našich úvah, našich slov. Protože poetisté uzavírali podivuhodná přátelství slov, která se objevují také ve všech knížkách Jiřího Suchého, je namístě otázka: Čím je pro vás slovo v textu písně?
Jindřich Honzl napsal o klaunech, že jsou sto způsobit, "že židle se stane nežidlí a hůl neholí". Svět vaší poetiky podle Jiřího Hájka potemněl a zvážněl. Ale obraz ,,nejprotivnějších holek, jejichž dlouhé nohy počínají uzavírat podivuhodná přátelství s mýma očima" - to je poctivě úsměvný Suchý hravých poetických let, kterému přibyla vráska, ale pod slamákem jsou klukovské nápady. Jak vlastně stárne klaun? (Zamyslí se nad otázkou, dole zazvoní telefon, divadlo dýchá, lidé už sedají na svá místa, biletářky kontrolují lístky...)
To je zvláštní otázka. Dokonce tak zvláštní, že nevím, zda na ni budu umět odpovědět. Můžu vám jenom říct, že stárnoucí klaun měl pro mne vždycky obrovskou přitažlivost. Kdysi to byl třeba americký komik Jimmy Duranti, kterého jsem viděl ve filmu Dvě děvčátka a námořník. Seděl u piána jako stařičký komik a měl v sobě zvláštní nostalgii a jeho komika byla tou nostalgií nějak povýšena. Zažil jsem také poslední léta Jana Wericha, byl jsem v jeho společnosti velice často, když už nebyl komikem na scéně, byl tím komikem a klaunem v životě. My se spolu velice nasmáli, ale všechno to bylo poznačeno takovou nostalgií stáří a dostalo to zvláštní závažnost, atmosféru. Takže stárnoucí klaun, to je jakési povýšení klaunství, které za mlada bylo bez uzdy, což má také své kouzlo, ale pak to najednou dostane barvu a chuť.
Jenže divadlo není jen text hry, ale právě všechno to kolem. Možná v jeho případě právě všechno to kolem, co také sám vytváří. Semafor je poezie Suchého očima. I dole v klubu starobylá křesla se pokoušejí vymyslet verš a rým a věšák, ze kterého vzal před chvílí svůj tvrďák Jiří Šlitr, ještě nezapomněl nápad písničky, kterou chtěl právník zítra napsat. V sále zatím diváci otevírají program dnešního představení na straně čtrnáct a čtou: "Po třiapadesáté repríze odešel Jiří Šlitr jak známo na jinou štaci - snad si polepšil. Určitě si polepšil, uvážíme-li, že žádný z komiků, kteří ho tam předešli, se nevrátil zpátky." Moudře poeticky hovoří se tady o věcech nejvážnějších. A tak přichází stejně vážná otázka: Chtěl byste se vrátit zpátky? A co byste udělal jinak než poprvé?
Asi všecko. Promarnil jsem na začátku spoustu let hledáním nalezených věcí. Protože jsem začínal jako autodidakt, což má své výhody v tom, že co si člověk najde, to potom má. Takové ty věci, které mi někdo vštěpoval, to má člověk ze školy, k tomu máte později odstup. Je to přejatá myšlenka. Výhodou autodidaktství je, že co si najdu, za tím stojím. Ale je to strašně pozvolná cesta, takže nejlepší léta svého života jsem promarnil hledáním věcí, které už existovaly. Taky bych pravděpodobně víc hospodařil s časem, ale to asi říká každý starší člověk.
V době, kdy čtenáři čtou toto povídání, klepe na okna mráz a vánoce. Dáváte rád dárky?
Daleko raději, než dostávám. Abych řekl pravdu, tak diváci mi chtějí vyjádřit vděčnost za to, že se třeba v Semaforu pobavili, zahrnuji mně drobnostmi. Kdybych si je měl nějakým způsobem adjustovat a obklopit se tím, je to za těch třicet let nepředstavitelné. Takže já jsem z dárků spíš nešťastný, přijímám je sice s úsměvem, ale daleko raději něco sám dávám.
Rekvizitářka přichází pro slamák a odnáší jej na jeviště. Zvoní. Rozhovor se zastavuje -
jako už mnohokrát předtím - protože Jiřího Suchého čeká jeho svět. Je nachlazený, pokašlává, říká, že musel včera stáhnout jednu písničku, protože hrdlo už neposlouchalo. Má šedivé vlasy a bystré oči za tenkými obroučkami brýlí. Trochu unavené oči. Jde na jeviště rozdávat smích. Dává rád. V sále sedí prokvetlé hlavy, ale i docela mladé čupřiny, vzadu na stání se tísní asi osmdesát mladých lidí, kteří nikdy neviděli prvá vystoupení v Redutě, ani dialogy a němou hru se Šlitrem. Sál se chvěje smíchy, když prvých pět minut představení Melicharová-Molavcová jen věší prádlo. A když začne, pro sebe a sama, přichází Jonáš-Suchý, klaun, kterému se vrátilo dvacet, třicet let zpátky. Svítí mu oči, drží basu jako kdysi v Redutě a má i stejný úsměv. Kdysi, to není vzpomínka, posbízení se publiku, které by chtělo vzpomínat. Jsou to písničky, které nespálí mráz. Velkým tajemstvím klaunů je, že takové věci dovedou napsat, objevit, najít v životě.
Svět muže i ženy běží rovnoběžně v čase a jako každé rovnoběžky protíná se v nekonečnu možností. Píšete texty pro sebe, ale i pro Jitku Molavcovou. Objevujete svět dvojíma očima.
Jsou lidi, kteří inspirují a jsou herci, kterým napíšete - a oni odehrají. Těch inspirujících se najde pochopitelně méně. Jitka je případ herečky, pro niž dnes už umím napsat věty, které si může i sama rozvíjet. Můžu jí dát polotovar, který na zkouškách dozraje. Totéž bylo s Jirkou Šlitrem. Tomu jsem dodal libreto, a pak jsme zkoušeli a hráli a ono to zrálo.
Ladění na stejnou strunu - to je klíček Suchého inspirace. Jako Jonáš z jeviště říká, že on byl vždycky dva. Byl on - a pak ještě někdo. Jeviště ožívá poetikou jeho písniček. Kolik vlastně poezie takový text potřebuje?
Text písničky není báseň. Je to užitková věc, to si mají lidi zpívat doma, u táboráku, na horách. A když ji zatížíme poezií vznešenosti, tak budou při tom zpěvu vypadat jako blázni. To je slovník, který se nehodí do života. Takže já vždycky balancoval. Pramínek vlasů je příkladem. - Když měsíc rozlije světlo své po kraji - to je poezie až skoro banální. Proto jsem tam hned dal - ačkoliv sny se mi zásadně nezdají, což je odjinud a je hned jasno. Poezii je třeba polidšťovat.
Na text čeká nebezpečí neodhadnuté míry poezie a života, ale na slovo a hudbu čekají i jiná nebezpečí. Jaká?
Docela běžné je, že interpret může zabít text písničky. Na to jsem si zvykl. Nevím, jestli jsou nějaká jiná nebezpečí, ale hlavní je to neporozuměni. Jako textař preferuji text, snažím se, aby vše sloužilo jemu. Proto si myslím, že autorská interpretace je nejideálnější. Když zpívám svůj text, záleží mi na každém těžce vymyšleném nápadu. Aby nezapadl. Teď nemluvím proti zpěvákům, protože ti jsou tady od toho, aby ukazovali zlato v hrdle a textař jim má posloužit, dát jim příjemný text, který by se hezky zpíval, poslouchal a to zlato v hrdle neutloukal.
Představení končí, ale nekončí. Přidává se - jak říká Jonáš na scéně - teď už vlastně zadarmo a rád. Nekonečnost představení přechází na diváka. Logicky napadá bizarní otázka: Máte možnost napsat už jen jednu jedinou písničku v životě. O čem bude?
Je to krédo? Cesta? Je to život klauna a textaře, který dal našemu nevšednímu dni tolik poezie a dobra, že je zapotřebí mu poděkovat.