O SUCHÉM SUŠE
Leo Jehne, Melodie č. 6, 1964
Prvek parodičnosti ba ironie je tedy jedním ze základních znaků pěvecké interpretace Jiřího Suchého a má svoji protiváhu v druhém závažném rysu, který bychom mohli nazvat sebeironií. I tento proces probíhá opět ve dvou rovinách, obsahově myšlenkové i pěvecko interpretační. Po stránce obsahové byl tento znak Suchého tvorby dostatečně osvětlen. Suchého sebeironie zasahuje - shodně se zapíranými city mladé generace - zejména jeho lyrické texty. Jak se však tento rys ironizování sama sebe projevuje v Suchého vokálním projevu, abstrahujeme-li si jej pro náš účel rozboru od stránky textové? Předně, kus sebeironie je už v tom, že se Suchý odvážil vytvořit typ zpěváka, který výrazově staví právě na onom balastu chyb, jež jsou u zpěváků diletantů tak běžné. Suchý ovšem nezrcadlí to, co může a mohl kolem sebe slyšet (třeba jen při natáčení Konkursu). Naopak, vědomě tyto chyby zveličuje a zvýrazňuje, čímž - ať už vědomě nebo nevědomky - paroduje celý typ profesionálně nedokonalého zpěváka - i sám sebe. Ba dokonce, čímž paradox vrcholí, dosahuje v takovém přístupu přímo profesionální dokonalosti. Je pochopitelné, že takový pěvecký styl může uplatnit zejména v interpretaci textů, které už tento rys sebeironie nesou samy. Také tato pěvecká autoparodie má u nás před Suchým svého zástupce: je jím - ať to vypadá sebepodivněji - Oldřich Nový, i když pochopitelně jeho způsob zpěvu byl odlišného žánru i stylu.Z toho, co zde bylo řečeno, i z uvedených jmen Suchého předchůdců je zřejmé, že Suchý není zpěvákem v obecném, univerzálním slova smyslu, ale zpěvákem-komikem, anebo chcete-li, zpívajícím komikem. Zde je pokračovatelem plejády našich komiků, u nichž zpěv byl výraznou součástí jejich projevu, mimo jiných Saši Rašilova, Vlasty Buriana i už zmíněného Oldřicha Nového, Jiřího Voskovce a Jana Wericha. Jistě také není bez zajímavosti, že v přítomné době je Jiří Suchý jediným výrazným zpěvákem takového typu a že s velkým zdarem vyplňuje mezeru, která u nás po jeho předchůdcích vznikla. A ještě jedno je pozoruhodné - a to ovšem souvisí s celou Suchého tvorbou i typem divadla, které se Šlitrem provozuje: totiž, že je především zpěvákem komického ražení a jen okrajově komikem-hercem, kdežto u jeho předchůdců tomu bylo naopak.Dospěli jsme tedy k názoru, že Jiří Suchý je komickým vokálním interpretem dnešních kabaretních a tanečních písní a šansonů, ale ani tato definice ještě není úplná. Padlo zde v předchozích řádcích jméno Charlieho Chaplina a nebylo vyřčeno náhodou anebo nadarmo. Od Chaplina i některých dalších mistrů němé grotesky, od černošských džezových hudebníků a zpěváků, zvláště Louise Armstronga, kterého Suchý tolik obdivuje, vyšel další pozoruhodný impuls pro interpretační styl 20. století: umění přímo artistně balancovat mezi komikou a tragikou, udržovat tyto dva póly v napětí a jednotě. Komické i. tragické jsou příhody Chaplinova tuláka, s komickým šklebem v obličeji i hlase zpívá Armstrong píseň o Nelly Grey, balancující mezi tragikou a sentimentem, a k tomuto typu umění se hlásí i Jiří Suchý. Přejímá tak polohu interpretace, která má obrovskou moc, protože říká závažné, vážné i nejtragičtěji! věci bez nebezpečí falešné závažnosti, vážnosti, bez tragiky a pochopitelně bez sentimentálnosti. Vyjadřuje je prostým jazykem, prostým projevem, a dovede posluchače vyprovokovat k spontánnímu smíchu a vzápětí nato je hluboce a na těch nejcitlivějších místech zasáhnout, protože nejsou na jakoukoliv změnu polohy uměleckého prožitku a z něho vyplývající citový otřes psychologicky připraveni. Píseň Tulipán je silná a působivá už textově, zajisté; teprve adekvátní interpretací se však její hodnota plně navršuje; díky jeho pěveckému projevu, který nesignalizuje drama, našla tolik porozumění i myšlenka, dobře míněnými hesly, ale i frázemi zprofanovaná.Jiří Suchý je dnes, stejně jako v době svého nástupu, oblíbeným zpěvákem publika a častým vzorem mladých zpěváků. Možná, že jeho obliba pramení částečně z toho, že hlasově a zčásti ani technicky nepřevyšuje své posluchače. Snad právě také z těchto důvodů je jeho pěvecký projev často kopírován. Není těžké Suchého napodobovat a parodovat, chyby se kopírují snáz než dokonalost, to je stará poučka; a dokonalost Suchého není v jeho hlasu či pěvecké technice, ale ve způsobu, jakým dovede rozkmitat bránice, aniž by přitom nechal lenivět mozky. To ovšem jeho mladí epigonové málokdy vystihnou. Být komikem lidovým i intelektuálním je ojedinělý dar a o zpívajícím komikovi to platí dvojnásob.Občas se proslýchá, že Suchý míní zpívání zanechat a věnovat se jenom textařině. Nevím, kolik je na tom "šprochu" pravdy. Možná, že jej šíří ti, kdo žijí v zajetí schémat a Suchého pěvecký projev se jim do žádného šuplíku nehodí. A zejména pro ně shrnuji: Jiří Suchý je zpěvák-komik moderního typu, který nám otevřel nový pohled na svět, v němž žijeme. Což v jeho případě znamená víc než dokonalý hlas o dvouoktávovém rozsahu.