FERDINAND HAVLÍK
* 17. 6. 1928, Brno
+ 28. 10. 2013, Praha
Havlík se nenarodil v hudební rodině, jeho maminka byla švadlena, tatínek mlynář, nicméně už jako malý chlapec hudbě podlehl. Hrál od pěti let, v osmi byl už členem první skupiny. Zprvu se věnoval houslím (ke kterým nebyl nucený a neměl k nim tedy odpor), ale později přešel ke klarinetu, k němuž později přidal i saxofon a profesionálně se hudbě věnoval od svých sedmnácti let. Své začátky Ferdinand Havlík popisuje takto:
"Táta mi klarinet sehnal za války skoro s nasazením života za dvacet kilo mouky. Začal jsem se na něj učit koncem války. Ale já už během války měl vlastní kapelu, se kterou jsme jezdili a hráli po fabrikách lidem alespoň trochu pro radost. Tenkrát jsem hrál ještě na housle. Ale do klarinetu jsem se zamiloval. Učil mě na něj profesor Dvořák, klarinetista stálého letenského cirkusu, ale absolvent konzervatoře, který miloval jazz."
Mladého Havlíka uchvátili mistři jako Duke Ellington, Benny Goodman, Glenn Miller nebo Louis Armstrong. Denně cvičil a vypracoval se svým stylem hraní mezi naše přední jazzmany. V 50. letech vystupoval se svou skupinou v hotelu Jalta a po seznámení s Jiřím Suchým ho občas doprovázel v Redutě, v kavárně Vltava nebo v pořadu dvojice Suchý - Horníček Pondělky s tetou.
V roce 1959 přijal nabídku obou Jiří a stal se tak spoluzakladatelem divadla Semafor, vedl stálý orchestr, jenž zpěváky doprovázel, a to jak na pódiu, tak také na deskách, které tehdy natáčeli pro Supraphon. Havlíkův orchestr hraje na většině stěžejních hitů jako Dítě školou povinné, Purpura, Léta dozrávání, Marnivá sestřenice, Včera neděle byla, Ach, ta láska nebeská a mnoho dalších. Jeho nádherná sóla na klarinet ozdobila písně jako Pramínek vlasů, Hluboká vráska neboPíseň o rose. Navíc v divadle pořádal jazzové koncerty svého orchestru a doprovázel také sólové recitaly zpěváků (Gott, Pilarová...).
Díky profesionalitě svého orchestru začal také brzy doprovázet v nahrávacích studiích i umělce v písních, které ze Semaforu nevzešly (Milan Chladil, Judita Čeřovská, Karel Gott, Jaromír Mayer...), vydával na deskách řadu instrumentálních písní, které napsal sám, případně členové orchestru (Peřeje, Semafor Twist, Madison madison, Lukáš...), většina desek navíc vycházela i pro export ve speciálních barevných obalech. Stejně tak vyšlo i první Havlíkovo profilové album z roku 1967, pro které namluvil J. Suchý mezi písněmi spojovací komentář (v češtině pro domácí verzi, v němčině pro vývozní). Deska se jmenovala Portrét Ferdinand Havlíka.