DOBŘE PLACENÁ PROCHÁZKA
Supraphon DM 10193, 1965
hraje Dalibor Brázda se svým orchestrem
strana 1
PŘEDEHRA
(Jiří Šlitr)
PROLOG / AUREA PRIMA (OVIDIUS)
(Jiří Šlitr / Jiří Suchý), zpěv Jaromír Mayer
NEVYPLACENÝ BLUES
(Jiří Šlitr / Jiří Suchý), zpěv Jiří Suchý
NEJKRÁSNĚJŠÍ KRAJINA
(Jiří Šlitr / Jiří Suchý), zpěv Jaromír Mayer a Eva Pilarová
JE DUSNO A TĚŽKO
(Jiří Šlitr / Jiří Suchý), zpěv Eva Pilarová a Jiří Suchý
strana 2
TY JSI ŠVARNÁ
(Jiří Šlitr / Jiří Suchý), zpěv Jiří Šlitr (a Eva Pilarová)
HALELUJA
(Jiří Šlitr / Jiří Suchý), zpěv Naďa Urbánková, Jiří Šlitr, Jiří Suchý, Eva Pilarová a Jaromír Mayer
PROČ JE TO TAK
(Jiří Šlitr / Jiří Suchý), zpěv Naďa Urbánková
GOOD BYE
(Jiří Šlitr / Jiří Suchý), zpěv sbor Lubomíra Pánka
RECENZE LP
autor: Lubomír Dorůžka, vyšlo v časopise Melodie č. 4, 1966
Vybrané scény ze semaforské "buffopery" působí na desce skoro ještě sympatičtěji než v živém provedení; zvláště pozoruhodné je tentokrát "vytažení" zpěváků, které velmi prospělo téměř všem sólistům: Jiří Šlitr například ve své "árii" (Ty jsi švarná) přímo omráčí svým tenorem a obvyklým inteligentním projevem. J. Mayer sice ještě zcela nepřekonal intonační nejistotu v některých pasážích, jeho výkon je však přesto pozoruhodný; záznam Evy Pilarové dává litovat, že už ji v této úloze neslyšíme na jevišti, také J. Suchému zvukový záznam "přidal" na hlase, sympaticky se uvádí i N. Urbánková (i když k žánru šansonu má nesporně blíž Hegerová). Zvuk a mixáž patří vůbec ke kladům této desky (snad až na nepatrnou výjimku prvních nástupů sboru v Haleluja, které zůstávají příliš v pozadí). Gramofonový pohled na "operu" však je zajímavý i po stránce kompoziční: jednotlivá čísla jsou dobře odstíněna, mají svůj charakter a využívají i široké stupnice odlišných způsobů doprovodu, který praktickému uvádění hry na scéně poskytlo použití předem nahraného playbacku. Zejména "Proč je to tak" ověří právě propracovaností doprovodu Šlitrovu schopnost hudební charakterizace jednoduchými, ale i velmi účinnými prostředky. Zdá se prostě, že z veškerého hledání našeho muzikálu na "větších" scénách Karlína a Fidlovačky ukázala jaksi mimochodem a nepozorovaně právě tato "buffopera" nejvíce materiálu, z něhož by takový muzikál mohl vyrůst. I když - jak bylo mnohokrát napsáno - nebude zřejmě tento žánr pro další vývoj Semaforu typický, je to jistě především autorský přínos, který nelze přehlédnout. Zvukovou dokumentací, která (nepřihlížíme-li k staré bolesti speciálního obalu) odpovídá mezinárodním zvyklostem, udělal Supraphon dobrou věc.
Hodnocení: **** (z 5 *)